Om 10-4 Byggecenter & Tømmerhandel
Hvem er vi?
10-4 er det moderne fællesnavn for en traditionel tømmerhandel, som startede i 1947, da Henry Kjeldsen åbnede sin første forretning i Ringkøbing.
Mission
Med høj kunde- og medarbejdertilfredshed at levere prisrigtige produkter til danskerne af enhver art, men med overvægt i byggerelaterede varer.
Beskrivelse
Er de interesseret i vore tilbud, vil det glæde os at modtage Deres venlige forespørgsel eller besøg.
Så høfligt formulerede den 27-årige Henry Kjeldsen sig, da han den 19.9.1947 åbnede og falbød sit spartanske vareudvalg på et lille stykke købt jord i Ringkøbing. Annoncen er en af de større, som han nogensinde ofrede penge på. ”Det er da mærkeligt, at virksomheder, der sælger øl efter lukketid og steder med hurtige damer, aldrig behøver at reklamere og alligevel har succes og er kendt af alle”, udtalte det 27-årige handelstalent. Kjeldsens opfattelse var, at det var kundernes opgave at finde ham, og ikke omvendt.
Herfra gik det stærkt. Lave omkostninger, arbejdsomhed og positiv samfundsudvikling blev til en eksplosion for den lille virksomhed på byens gamle markedsplads. I dag har virksomheden skiftet handelsnavn fra stifterens navn til 10-4 med fysiske anlæg i Ringkøbing, Ulfborg, Varde, Viborg, Videbæk og Aarhus. Herudover er 2 fysiske outlets under navnet Knock-Outlet, der sælger alt mellem himmel og jord, kommet til.
I 2011 tog man livtag med stifterens opfattelse om, at det var kundernes opgave at finde 10-4, og hjemmesiden www.10-4.dk blev etableret. Her finder du i dag hele vareudbudet fra den traditionelle tømmerhandel og byggecenter, og der leveres ugentligt til hele det ganske land (voluminøse varer til ikke-brofaste øer dog undtaget). Supportet af dedikerede medarbejdere, hvoraf mange har haft 25, 40, 50 og sågar 60 års jubilæum, er netsalget siden eksploderet, og virksomheden vokset ud af det vestjyske mørke, samtidig med, at Henry Kjeldsens gamle værdier om service, troværdighed og gode oplevelser har overlevet. Et opgør med stifterens aversion mod annoncer og markedsføring er det altså blevet til. Ligeså har man for at være helt fremme i bussen, når det gælder web og app, set sig nødsaget til at gradbøje stifterens mantra omkring ny udvikling, om hvilken Henry med et glimt i øjet ofte udtalte: ”Når det gælder nye tiltag i en virksomhed, så gælder det om at anskue det som en krig, hvor det også gælder om at komme i anden bølge. Første bølge bliver hurtig skudt. Anden bølge røver og voldtager. Tredje bølge kommer for sent. Sørg altid for at komme i anden bølge!”
Virksomheden kan i dag beskrives som en hardcore family business, der hviler på familieværdier i enhver henseende og har – som ikke mange kan gøre efter – haft 3 generationer, der arbejdede samtidigt i firmaet. Der har været 3 direktører i 67 år, og det forventes nødvendigt at antage ny direktør om ca. 35 år.
Udtrykket 10-4 er hentet fra trucker- og politisprog, da kommunikationen var walkie-talkies, der kun virkede én vej ad gangen, og betyder simpelthen, at situationen og tingene er i orden.